Welkom bij www.amazone-papegaai.nl forum index Welkom bij www.amazone-papegaai.nl
Hét forum voor en door Amazone liefhebbers.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
in de rui

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom bij www.amazone-papegaai.nl forum index -> Huisvesting en verzorging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peggy

BerichtGeplaatst: za sep 24, 2005 2:37 pm    Onderwerp: in de rui Reageer met quote

hallo allemaal ik heb een vraag mijn papagaai(salvina amazone)is volgens mij in de rui maar hij heeft nu allemaal kale pennen
mijn vraag is nu of ik er wat aan kan doen of dat dit helemaal normaal is
hij blijft zich dan ook de hele dag wassen enzo
ik heb hem nog niet zo lang daarom had ik graag wat meer informatie erover
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Helena

BerichtGeplaatst: zo sep 25, 2005 9:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy,

Een gezonde papegaai komt makkelijk door de rui heen maar zal zich wat minder lekker voelen als normaal. De papegaai kan wat meer zitten suffen of wat kribbiger zijn. (Je kan het een beetje vergelijken met ongesteldheid bij ons alleen duurt de rui bij de papegaai langer).

Het wassen of poetsen is heel normaal . Er komen nieuwe veren door en dat jeukt. Om de nieuwe pen zit een soort dunne was. Kijk maar eens goed, het lijkt wel een soort plastic laagje. Dat bijt of poets hij eraf. Daaronder zit de nieuwe veer.

In de rui heeft een papegaai wat minder weerstand en daarom is het goed om hem wat extra vitamine te geven om hem er doorheen te helpen. Een eitje koken en door zijn voer prakken, een rozebottel geven, wat extra fruit, eiwit en dat soort dingen.

Je kan de jeuk wat verminderen door hem 1 a 2 x per week een lauwe douche te geven. Daarmee verwijder je wat talg en pluisjes. Wij doen dat met de plantenspuit op de zachste stand. Let wel goed op de temparatuur in huis en laat geen ramen of deuren openstaan als hij opdroogd.
Daar moet je altijd wel op letten na een bad maar nu zeker omdat hij wat meer vatbaar is in de rui en makkelijker verkouden kan worden.

Hoe oud is je papegaai en hoe lang heb je hem al?

Succes, en als je nog wat wil weten vraag het gerust.

Groetjes van Helena
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: wo sep 28, 2005 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoi en nog bedankt voor je reaktie ik heb hem nu een paar maanden.
hij is van een oud vrouwtje geweest en toen heeft haar dochter hem gekregen en er een grijze roodstaart bij gezet en zij kon er ook niet meer voor zorgen en toen heeft mijn schoonmoeder ze allebei gekregen maar pedro die wat ik nu heb dus die was aggressief tegen haar en begon de grijze roodstaart te bijten .
en toen heb ik hem gekregen.en bij ons is hij vrij lief behalve dan dat ik zelf niet veel met hem kan doen mij wil hij wel bijten maar mijn vriend is zijn beste maatje die kan alles met hem doen.
ze hebben me verteld dat hij ongeveer 60 jaar moet zijn ik zou het niet weten of dat zo is of niet ik heb er geen idee van
Naar boven
Helena

BerichtGeplaatst: wo sep 28, 2005 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy,

Hoe ouder de vogel hoe moeilijker het is hem door de rui heen te krijgen.
Probeer hem daarom maar extra vitamine te geven en zorg ervoor dat hij niet op een koude plek staat.

60 jaar is wel heel erg oud hoor. Hedwich van der Horst de dierenarts van het N.O.P. (opvangcentrum in Veldhoven) vertelde dat de papegaaien van vroeger door verkeerde voeding (mensen gaven ze toen veel zonnepitten en pinda's) hooguit 40/50 jaar worden. Maar de papegaaien van nu met de juiste voeding en veel fruit kunnen wel de 60 halen of ouder worden.

En ja, de amazones staan er om bekend dat ze eenkennig zijn en voorkeur hebben. Zo was Lorre onze vorige amazone alleen maar lief tegen vrouwen. En zo kan jou papegaai de voorkeur voor mannen hebben. Niet zo leuk voor jou als je hem verzorgen moet.

Kan hij ook een beetje praten en vliegen? Lorre was niet gekortwiekt maar kon ook niet vliegen. Die liep als een kip op de grond te scharrelen. Zij is in de 40 jaar geworden.

Groetjes,
Helena
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 10:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt weer voor je reaktie

pedro kan niet vliegen maar probeert het soms wel,dan vliegt hij zelf van de kooi af of zo laatst liep hij rond door de kamer en lette ik ff niet op was hij de trap opgeklommen het is een echte avonturier hihihihihi
hij praat een beetje als hij gaat douchen of eten krijgt zegt hij lekker lekker
en als de hond bij hem in de buurt komt zegt hij kom jongof ga weg
en zegt pap en mam
dat is wel leuk ja

hij kreeg inderdaad toen ik hem kreeg alleen zonnepitten voer maar daar ben ik meteen meegestopt en ben hem gezondheids voer gaan geven.dat vondt hij ook meteen lekker.
daarbij krijgt hij fruit en verse groente en noten en ei

heb je verder nog tips voor me wat eten betrefd ik heb zo het een en ander opgezocht op internet maarja voor mij is het allemaal nieuw

ik hoor graag weer van je groetjes peggy
Naar boven
Helena

BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy,

Wat leuk dat Pedro kan traplopen! Daar was onze Lorre ook zo gek op. Dat deed ze zo grappig. Met haar snavel trok ze zich omhoog in de vloerbedekking en dan greep ze met haar pootje de traptree. Ze giegelde er ook nog bij.
En dat hij niet bang voor jullie hond is is ook erg fijn. Hadden zijn vorige eigenaren misschien ook een hond?

Goed dat je over bent gegaan op gezonde voeding. Op onze website kun je alles over voeding vinden op de voedingswijzer.
Het is ook heel goed voor Pedro om hem wilgentakjes te geven. Dat is goed voor zijn gezondheid en goed voor zijn knaagbehoefde. Ook takjes van fruitbomen en van de vlier zijn goed voor hem.

Heb je misschien nog leuke foto's van Pedro? Wij zouden het leuk vinden om wat meer foto's van bezoekers op onze website te krijgen.

Groetjes van Helena
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hoi helena nou dat traplopen was niet zoeen succes want het probleem is dat we hem niet kunnen vastpakken dan wordt hij panisch.
en de trap omlaag ging hij ook niet , toen is hij van de trap af proberen te vliegen met gevolg dat hij tegen de verwarming aan kwam

maar goed hij had zich gelukkig geen pijn gedaan

heb je tips over hoe we hem verder kunnen benaderen voor hem vast te pakken?

en waar kan ik die foto`s dan plaatsen?

groetjes peggy
Naar boven
Helena

BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Peggy,
'
Wij gaan alle foto's van bezoekers onder onze topic "Amazone van bezoekers" zetten. Ik hoop dat het je lukt!

Je kan het beste een stevig dik stokje iets boven zijn buikje houden en dan zachtjes tegen zijn buikje aan drukken. En iets zeggen van kom maar kom maar. De meeste papegaaien stappen dan zo op. Ze stappen graag op als je iets hoger houd dan dat ze zelf zitten.
Wij hebben een stuk van een oude bezemsteel afgehaald. Maar onze Tico stapt ook op onze hand op. Dat doet Pedro denk ik niet omdat hij dat nooit geleerd heeft. Lorre deed dat ook niet en kon wel de trap op maar niet af. Op onze hand stappen deed zij al helemaal niet, ze was erg bang voor handen. Maar daar hadden we wat op gevonden. Lorre stapte wel op een roostertje. Zo'n roosterje uit de koelkast. Maar ook op een dienblad.
Als het maar stevig was en je het maar hoger hield dan waar zij zat.
Ze begreep al gauw dat ze zo weer terug bij haar kooi kwam.
Ik hoop dat dit voor Pedro ook lukt.

Succes, ook met de foto's, ik kijk er naar uit!

Groetjes maar weer
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: do sep 29, 2005 7:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

weer bedankt voor je reaktie helena

nou dat met die foto`s lukt me niet ik krijg ze niet erbij gezet !!!
jammer ik had graag wat foto`s van hem erop gezet kun je me dat beter uitleggen hoe dat moet sorry.

verder over dat vastpakken of over laten stappen op iets anders doet hij ook niet hebben we ook al geprobeerdt maar voor voorwerpen of handen als je daarmee naar hem toe gaat wordt hij bang en raakt hij in paniek een stokje heb ik ook al geprobeerd maar dat was ook geen succes .

volgens mij is hij te oud om nog wat aangeleerd te krijgen of nie?

groetjes peggy
Naar boven
Helena

BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 4:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy,

Frank snapt beter als ik hoe je foto's moet plaatsen en hij wil je graag helpen. Als je ons de foto's mailt dan zetten wij ze op het forum.
Ons mail adres is info@amazone-papegaai.nl
Ik hoop dat het lukt, het is zo leuk om foto's van bezoekers te hebben.

Jammer dat het met opstappen niet lukt. Je had het zelf al begrepen dat je een oude papegaai niks meer aangeleerd kan krijgen. Vroeger wist men niet beter en werd een papegaai in een kooitje gezet zoals je een parkiet houd. Ze mochten niet uit hun kooi en speelstandaarden bestonden toen ook nog niet. Pedro heeft nooit geleerd op en af te stappen en is ook veel vrijheid niet gewent. Lorre wilde gelukkig nog op een dienblad stappen of een roostertje maar het meest van de tijd liep ze op de grond en liep ze zelf ook weer terug naar haar kooi. Doet Pedro dat wel?
We lieten haar maar schuiven. Ze vond het heerlijk om kartonnen doosjes en kokertjes stuk te knagen. Dan was ze uren zoet en had je geen kind aan haar.

Misschien heeft iemand anders die dit leest nog een tip voor Peggy hoe ze Pedro het beste weer in zijn kooi kan krijgen zonder stress?
Dan horen we dat graag.

Groetjes maar weer Peggy!
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: vr sep 30, 2005 5:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hallo weer bedankt voor de hulp bij het plaatsen van de foto`s

perdo heeft alle vrijheid de kooi staat altijd open hij kan gaan en staan waar hij wil.
hij loopt van uit zijn kooi zo over de bank en als hij op de grond wil lopen dan gaat hij onder aan zijn kooi hangen en dan zet ik zijn kooi op de grond en zo stap hij ervanaf en loopt graag een paar uurtjes over de grond en speelt dan met vanalles en als hij in de tussentijd moet poepen dan krijpt hij in zijn kooi en doet daar dan ook zijn behoefte dat is wel zo fijn.

verder zit hij graag op de poten van burostoel als mijn vriend erop zit dan gaat hij daar zitten slapen.

en wil hij terug naar zijn plaats met zijn kooi dan klimpt hij op de kooi en zet ik hem terug maar als hij nu rondloopt en ik moet weg dan is het inderdaad een probleem om hem weer terug op zijn kooi te krijgen.

groetjes peggy
Naar boven
Helena

BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2005 4:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy!

We hebben net je foto's op het forum gezet. We vonden je foto's erg leuk.
Het is heel fijn dat Pedro bij jullie veel vrijheid heeft en wat netjes van hem dat hij gaat poepen in zijn kooi zeg!

Pedro heeft veel weg van onze oude Lorre. Die scharrelde ook heel wat af op de grond en rond zijn kooi. Misschien heb ik toch nog een tip voor je hoe je Pedro in de kooi krijgt als je weg moet.
Wij wisten in het begin met Lorre ook niet hoe we dat doen moesten en begeleiden haar terug naar de kooi met een theedoek. We hielden die achter haar rug dat vond ze niet zo heel prettig maar we deden dat heel rustig en dan klom ze zo in de kooi. Na een paar maanden hoefde je de theedoek maar te pakken en ze liep al terug. En later ondekte we dat dienblad toen we haar niet van de trap naar beneden kregen.
Misschien is het een idee? Maar als Pedro heel bang is van de theedoek moet je het niet doen hoor.

Groetjes van Helena
Naar boven
Erna

BerichtGeplaatst: za okt 08, 2005 12:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Peggy,

Ik heb net je verhaal zitten lezen, en de foto's gezien. Wat ontzettend leuk dat Pedro al 60 jaar oud is !! En wat heerlijk voor hem dat hij het zo naar zijn zin heeft bij jullie.
Veel tips heb ik niet voor je, maar wilde even zeggen dat ik het zo leuk vind.

Groetjes van Erna
Naar boven
peggy

BerichtGeplaatst: za okt 08, 2005 11:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoi erna

bedankt voor je reaktie.

ja leuk verhaal he wij zijn dan ook heel blij dat we hem hebben
gekregen. hopelijk hebben we nog lang plezier van hem maar dat gaat wel lukken hihihiihihi

groetjes peggy
Naar boven
Erna

BerichtGeplaatst: za okt 08, 2005 11:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Peggy,

Ja dat denk ik ook Very Happy , met die verzorging van jullie laat hij het wel uit zijn hoofd om niet oud te worden !!

Ik zou het wel erg leuk vinden om meer over jullie te lezen, en hoe Pedro zich gedraagt en doet. Het is zo lekker herkenbaar. Zo oud als pedro van jou is, zo jong is Rosie van mij ( 11 weken ). Ik heb vroeger wel altijd een Amazone gehad, dus ik ben geen leek, en weet wat me te wachten kan staan...... Very Happy , maar tot nu toe is het een heerlijk kuiken wat de wereld gaat ontdekken. Spreek je eigenlijk nog van kuiken met 11 weken ??
Ik hoop tot gauw weer !!

Groetjes van Erna
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom bij www.amazone-papegaai.nl forum index -> Huisvesting en verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: